Dieta, Siłownia

Czy dieta bez treningu ma sens?

Nadwaga i otyłość to w obecnych czasach choroby cywilizacyjne. W samej Polsce problem z nimi ma prawie połowa społeczeństwa, zaczynając od dzieci, a kończąc na dorosłych. Ich konsekwencją są kompleksy i brak akceptacji samego siebie oraz dolegliwości zdrowotne. Nie dziwi więc fakt, że wielu z nas chce zrzucić zbędne kilogramy, ale jak najmniej się przy tym męcząc. Mówi się, że dieta to 70% sukcesu w trakcie redukcji, a reszta to trening i regeneracja. Czy w takim wypadku sama dieta wystarczy, aby zrzucić zbędne kilogramy? Odchudzanie bez ćwiczeń jest możliwe?

Czy można schudnąć bez ćwiczeń?

Odpowiedź na pytanie, czy da się schudnąć będą tylko na diecie jest prosta – oczywiście, że się da. Mało tego, badania pokazują, że tempo redukcji masy ciała u osób niewykonujących żadnych treningów, dzięki diecie, jest porównywalne do tego u osób regularnie ćwiczących. Oznacza to, że chcąc zrzucić zbędne kilogramy należy przede wszystkim zadbać o deficyt kaloryczny.

Nasz organizm musi zużywać więcej energii niż jej dostarczamy do niego wraz z pożywieniem. W przeciwnym wypadku waga nie będzie spadać i zamiast tego zaczniemy przybierać na masie w postaci tkanki tłuszczowej. Stosowanie restrykcyjnej diety odchudzającej może przynieść zadowalające efekty i da się zrzucić kilka kilogramów dzięki niej, ale po jakimś czasie nasze ciało przystosuje się do mniejszej podaży kalorii. W konsekwencji przestaniemy chudnąć i może pojawić się efekt jojo.

Sens aktywności fizycznej w procesie spalania tkanki tłuszczowej

Jak widać, da się schudnąć bez ćwiczeń, ale nie zmienia to faktu, że warto uprawiać aktywność fizyczną. Dodając ją do dobrze zbilansowanej diety można uzyskać jeszcze lepsze efekty odchudzania. Poza tym regularne treningi według wielu badań nie tylko pomagają w odchudzaniu, ale także korzystnie wpływają na nasze zdrowie.

Sama dieta nie ma aż tak dużego wpływu na naszą kondycję, odporność tkanek na insulinę, czy też poziom cholesterolu. Wszyscy zawsze mówimy, że zdrowie jest najważniejsze, ale i tak dla nas największą motywacją do odchudzania jest wygląd sylwetki. I tutaj także kluczową rolę odgrywają ćwiczenia. Mimo tego, że odchudzanie bez ćwiczeń jest możliwe i przynosi w niektórych przypadkach naprawdę zadowalające efekty, to wizualnie nie wygląda to już tak dobrze.

Wbrew pozorom kilogram kilogramowi nie jest równy. Zupełnie inaczej będzie prezentować się nasza sylwetka, gdy uda nam się zrzucić kilka kilogramów bez ćwiczeń, a inaczej, gdy dietę wesprzemy serią treningów. Wynika to głównie z mniejszego ubytku masy mięśniowej u osób aktywnych. Z kolei utrata kilku kilogramów wagi bez treningu sprawi, że pozbędziemy się nie tylko tkanki tłuszczowej, ale również mięśni. Oznacza to, że dzięki aktywności fizycznej możemy zyskać zadowalające efekty oraz estetyczną sylwetkę.

Musimy jednak pamiętać o tym, aby obniżka kcal była odpowiednio rozplanowana. W tym celu musimy obliczyć swoja zapotrzebowanie kaloryczne i stopniowo obniżać podaż kalorii o około 10% tygodniowo. Musimy także pamiętać, że nie zawsze jeść mniej znaczy dobrze dla zdrowia. Poza modyfikacjami treningu warto także od czasu do czasu zrobić tak zwane ładowanie, czyli zrobić dzień lub kilka dni z większą ilością kalorii co nie tylko podkręci metabolizm, ale również wpłynie korzystnie na skuteczność odchudzania.

Dieta na przyrost masy ciała a aktywność fizyczna

Budując masę mięśniową podobnie jak w przypadku odchudzania samo stosowanie diet będzie dawało mierne rezultaty. Chyba że nie będziemy przejmować się samą sylwetką, a najważniejszym naszym celem będzie zyskanie kilku kilogramów na wadze. Z reguły jednak każda z osób, która zwiększa masę ma na celu zbudowanie estetycznej sylwetki z dobrze widocznymi mięśniami.

Prawdą nie jest to, że na masie można jeść ile się chce i co chce. Postępując tak przybierzemy na masie, ale w postaci tkanki tłuszczowej. W takim przypadku odchudzanie, które zazwyczaj poprzedza cel budowania mięśni, pójdzie po prostu na marne. Poza dobrze ułożoną dietą niezbędne są także ćwiczenia, które będą uwzględniały nasz cel treningowy. Aktywność fizyczna, jak i właściwa kaloryka ma tutaj ogromne znaczenie. Zbyt duża intensywność ćwiczeń będzie wymagała spożywania większej ilości kcal, z drugiej strony ich nadmiar przy niewielkiej aktywności fizycznej będzie prowadził do gromadzenia się tkanki tłuszczowej.

Nadwyżka kalorii powinna być wprowadzana stopniowo, a na podstawie obserwacji organizmu i zmiany sylwetki oraz wagi ciała, powinna ona być odpowiednio modyfikowana. Bardzo istotny jest także rozkład makroskładników. Co istotne, ważne jest tutaj białko, którego ilość powinna pokrywać 25% zapotrzebowania kalorycznego. Nie można z nim jednak przesadzać, ponieważ doprowadzimy do obciążenia wątroby. Poza tym wszystkie produkty w diecie powinny być pełnowartościowe.

Wracając do aktywności fizycznej, powinna ona opierać się najlepiej na ćwiczeniach wielostawowych, które będą angażować większą liczbę mięśni. Ćwiczyć należy regularnie, a co treningi w miarę możliwości zwiększać obciążenie, ale nie przesadnie.

Dieta bez ćwiczeń - podsumowanie

Bez względu na cel, jaki obierzemy – czy będziemy chcieli schudnąć, czy przybrać na masie, sama dieta nie ma większego znaczenia, jeśli marzymy o estetycznej sylwetce. Istotne jest zarówno w jednym, jak i drugim przypadku to, aby dietę wspierał odpowiednio opracowany trening pod nasze możliwości. Osoby, które chcą utrzymać swoją wagę powinny także od czasu do czasu zaprzęgnąć do pracy swoje mięśnie. U nich jednak w zupełności wystarczy kilkadziesiąt minut treningu tygodniowo oraz kaloryka pokrywająca ich zapotrzebowanie.