Siłownia, Trening

Jak testosteron wpływa na przyrost masy mięśniowej?

Testosteron to hormon o kluczowym znaczeniu podczas budowania masy mięśniowej. Jego odpowiedni poziom wpływa między innymi na przyspieszenie syntezy białek co znacznie ułatwia wzrost mięśni i poprawia regenerację po wykonanym treningu. Testosteron wykazuje jeszcze jedno bardzo pożądane działanie – przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej, dzięki czemu można jednocześnie budować suchą masę.

Co to jest testosteron i gdzie występuje?

Testosteron to najważniejszy hormon płciowy u mężczyzn. Produkowany jest głównie przez jądra u mężczyzn i jajniki u kobiet. Główną jego rolą jest promowanie męskich cech, wśród których wymienia się głębszy głos, wzrost masy mięśniowej, owłosienie na twarzy i ciele oraz mocniejsze kości. Odpowiedni poziom testosteronu w organizmie jest niezbędny do dojrzewania i produkcji plemników, a także utrzymania płodności u mężczyzn.

Nic więc dziwnego, że poziom tego hormonu jest znacznie wyższy u panów niż u kobiet, jednak spełnia on także kilka ważnych funkcji u płci żeńskiej. Jedną z najważniejszych cech testosteronu jest utrzymywanie masy ciała a konkretniej masy mięśniowej, wspieranie prawidłowego wzrostu mięśni i wytrzymałości kości. Poziom tego hormonu najwyższy jest w młodości, ale wraz z wiekiem niestety zaczyna spadać.

Niedobór testosteronu u mężczyzn hamuje wzrost i utrudnia utrzymanie mięśni. Ponadto może sprzyjać przybieraniu na wadze, czego efektem jest większa ilość tkanki tłuszczowej. Mięśnie spalają znacznie więcej kalorii niż tłuszcz, więc ich brak naraża ludzi na to, że znacznie łatwiej przybierają na wadze. Dlatego też zachowanie aktywności fizycznej ma istotny wpływ na stężenie testosteronu, a tym samym na tkankę mięśniową.

W skrócie poza zapewnieniem odpowiednich cech płciowych testosteron lub jego brak przyczynia się również do zwiększenia masy mięśniowej albo tkanki tłuszczowej. Co istotne, jego ilość w organizmie mężczyzny można zwiększyć bez konieczności stosowania sterydów.

Jak wysiłek fizyczny wpływa na poziom testosteronu?

Badania pokazały, że ćwiczenia istotnie wpływają na poziom stężenia testosteronu w organizmie mężczyzny. Na to, jak wysokie ono będzie we krwi zależy przede wszystkim od tego, jaki trening wykonujemy i z jaką intensywnością. To, w jaki sposób oraz kiedy i ile trenujemy będzie więc bardzo istotne, jeśli chodzi o masę mięśniową. Badania pokazują, że znaczenie mają takie czynniki, jak:

  • intensywność treningu,
  • czas jego trwania,
  • obciążenia,
  • ilość zaangażowanych mięśni w pracę na treningu.

Należy jednak pamiętać, że wszelkie zmiany zostały zaobserwowane zarówno u kobiet, jak i mężczyzn. Co prawda u pań nie są one aż tak wyraźne, ale mimo wszystko wykrywalne. Przeprowadzono wielokrotnie także badania na temat tego, jak ćwiczenia fizyczne u sportowców i amatorów wpływają na proces spoczynku testosteronu, ale ich wyniki nie były jednoznaczne.

Warto także tutaj wspomnieć, że rodzaj ćwiczeń ma niemałe znaczenie nie tylko na przyrost masy mięśniowej, ale też stężenie hormonu wzrostu we krwi. Można to nawet odczuć na własnej skórze. Zwiększenie masy mięśniowej, przy zachowaniu odpowiedniej diety oczywiście, można zauważyć, gdy wykonywane są ćwiczenia wielostawowe. Badania pokazują, że im więcej grup mięśniowych jest angażowanych w pracę, tym intensywniejszy proces produkcji testosteronu. Warto więc wybierać te bardziej wymagające ćwiczenia, ponieważ jednocześnie zwiększy się efektywność treningów.

Objawy niedoboru testosteronu

Wysokie stężenie testosteronu w organizmie mężczyzny jest widoczne szczególnie w okresie dojrzewania. Wraz z wiekiem jego produkcja zwalnia, co może prowadzić do niedoborów. W przypadku zbyt niskiego poziomu tego hormonu można mówić o męskim hipogonadyzmie. Jest to stan, w którym organizm, a konkretniej jądra nie produkują wystarczającej jego ilości, ale to nie jedyny powód niedoboru „teścia”.

Efekty niskiego poziomu tego hormonu widoczne są chociażby w życiu codziennym. Zmniejszony pociąg seksualny i problemy z erekcją to pierwsze objawy, które powinny dawać mężczyznom sporo do myślenia. Mogą pojawić się również częstsze napady depresji i wahania emocjonalne. Testosteron ma bowiem wpływ na regulowanie emocji, więc niepokojącymi symptomami może być przewlekłe zmęczenie i rozdrażnienie.

Poza zmianami seksualnymi i psychologicznymi należy wspomnieć o zmianach fizycznych. Zaliczyć można do nich między innymi zmniejszoną masę mięśniową, a zwiększony udział tkanki tłuszczowej w składzie ciała, a także brak energii, utratę włosów, czy ginekomastię.

Testosteron - jak zwiększyć jego poziom?

Poziom testosteronu można zwiększyć leczeniem farmakologicznym, jak i naturalnymi sposobami. Co ważne, zmniejszony poziom stężenia testosteronu, czy też niedoczynność gruczołów płciowych może wykazać jedynie ekspert, przy pomocy testów. Androgenowa terapia stosowana jest najczęściej w przypadku osób, które nie wykazują reakcji na żadne inne metody leczenia. Może mieć ona formę zastrzyków, plastrów, lub żelu. Wiążą się z tym jednak pewne skutki uboczne dla organizmu. Wśród nich wymienia się powiększenie piersi, zwiększone ryzyko wystąpienia chorób serca, reakcje skórne i trądzik, zespół bezdechu śródsennego.

Z tego też powodu znacznie częściej stosuje się naturalne sposoby na „podbicie” tego hormonu i jednocześnie zwiększenie kg masy ciała, a raczej zmianę proporcji tkanki tłuszczowej do mięśni. Przede wszystkim istotne jest to, aby zapewnić sobie optymalną wagę. Zwiększona masa może być powodem problemów z niedoborem testosteronu.

Z optymalną wagą powiązana jest także dobrze zbilansowana dieta. Dobre odżywianie, a więc zapewnienie odpowiedniej podaży białka, węglowodanów i tłuszczy, to podstawa zdrowego stylu życia. Ponadto badania pokazują, że DAA, czyli kwas asparaginowy również przyczynia się do wzrostu poziomu testosteronu w organizmie. W swoim składzie mają go na przykład warzywa, orzechy oraz produkty z kwasami omega-3.

Wpływ testosteronu na przyrost masy ciała - podsumowanie

Odpowiednie poziomy testosteronu są oznaką zdrowego trybu życia. Ponadto hormon ten powoduje, że możliwe jest utrzymanie lub zwiększenie masy mięśniowej. Prawidłowy poziom testosteronu pozwala także spalać kalorie, a wszelkie widoczne zmiany w sylwetce motywują do tego, aby pozostać przy aktywności fizycznej. Oczywiście przy dobrze zbilansowanej diecie oraz zapewnieniu wystarczającej podaży, takich składników jak białko, węglowodany i tłuszcze, zdecydowanie łatwiej będzie utrzymać prawidłową masę ciała. Osoby, które podejrzewają u siebie niedobory hormonów powinny przede wszystkim skonsultować się ze specjalistą, który będzie w stanie dopasować efektywne metody leczenia.