Siłownia, Zdrowie

Jak trening wpływa na nasze samopoczucie?

O tym, że sport wpływa na nasze samopoczuciem mamy okazje doskonale sami się  przekonać. Wystarczy włożyć buty i wyjść pobiegać, wykonać kilka podstawowych ćwiczeń w domu, czy przejść się na szybszy spacer. Od razu poczujemy przypływ endorfin, które ujawnią się dobrym samopoczuciem i jeszcze lepszym humorem. Każdy wysiłek fizyczny, który trwa przynajmniej 30 minut sprawia, że doświadczamy po nim większej lub mniejszej euforii. Jest to więc super rozwiązanie, gdy na co dzień czujemy się przygnębieni, zestresowani, czy brak nam pewności siebie. Jaki jeszcze jest wpływ aktywności fizycznej na samopoczucie człowieka?

Ćwiczenia fizyczne uszczęśliwiają

Każdy rodzaj wysiłku fizycznego, który trwa dłużej niż 30 minut sprawia, że w naszym organizmie produkowane są endorfiny, a więc hormon szczęścia. Badacze już dawno udowodnili, że oddziałują one na te same receptory, co substancje psychoaktywne, jak morfina. Różnica polega jednak na tym, że nie wywołują one żadnych szkód i są w pełni naturalne, ponieważ wytwarza je organizm. Można więc powiedzieć, że endorfiny są naturalnym narkotykiem, który dostarczają nam regularne ćwiczenia.

Objawy endorfinowego haju najłatwiej zauważyć u biegaczy długodystansowych, co często nazywane jest także euforią biegacza. Taki stan ma nie tylko pozytywny wpływ na dobre samopoczucie, ale także pozwala znosić mordercze dystanse rzędu nawet 100 km. Bez endorfin ciężko byłoby znieść tak ekstremalny wysiłek. Dlatego, jeśli chcesz poczuć się jak na haju, ale nie ryzykować przy tym utratą zdrowia i karą za stosowanie niedozwolonych środków, włóż buty i idź pobiegać lub zrób intensywny trening na siłowni albo w domu.

Dzięki aktywności fizycznej jesteśmy wypoczęci

Uprawiając aktywność fizyczną czujemy się bardziej wypoczęci – paradoks? Nie do końca! Ćwiczenia, w szczególności w przypadku osób, które na co dzień pracują za biurkiem i mało się ruszają, likwidują zmęczenie i dodają energii. Dlaczego tak się dzieje? Otóż gdy zaczynamy się ruszać, pobudzamy krążenie krwi w naszym organizmie i dostarczamy do komórek więcej tlenu. W efekcie mózg, organy wewnętrzne i mięśnie mogą pracować wydajniej, a my nie będziemy przy tym odczuwać zmęczenia. Najlepszą formą aktywnego odpoczynku są ćwiczenia o umiarkowanym natężeniu, czyli nordic walking, orbitrek, czy jazda na rowerze. Nie obciążają one nadmiernie mięśni, a jednocześnie sprawiają, że ogólna wytrzymałość naszego organizmu się zwiększa.

Wpływ aktywności fizycznej na stres

Obecne tempo życia sprawia, że nasze zdrowie psychiczne mocno to odczuwa. Jesteśmy przemęczeni, zestresowani i nie dajemy sobie czasu na odpoczynek. Oczywiście ze stresem można żyć, ale prędzej czy później odbije się to na nas bardzo niekorzystnie. Jakość snu się pogorszy, co przełoży się na gorsze samopoczucie w ciągu dnia. Skutecznym sposobem na walkę ze stresem jest aktywność fizyczna. Sport to zdrowie i w tym przypadku to powiedzenie faktycznie się sprawdza. W zależności od naszego sposobienia i temperamentu mogą nam pomóc regularne ćwiczenia w formie dynamicznej lub uspokajające. Część osób z pewnością wybierze treningi boksu, biegania lub trening siłowy, inni z kolei będą regularnie medytować, co wpłynie na ich psychikę pozytywnie. Jeśli na co dzień masz stresującą pracę, to możesz wybrać jeden z tych rodzajów sportu, albo zacząć uprawiać inny, aby zadbać o swoje zdrowie psychiczne.

Wzrost samooceny dzięki ćwiczeniom fizycznym

Regularne uprawianie aktywności fizycznej nie tylko wpływa na nasze samopoczucie, układ odpornościowy, czy pozwala na złapanie równowagi psychicznej, ale także poprawia poziom naszej samooceny. Niski poziom samopoczucia i samoakceptacji sprawia, że możemy cierpieć na depresję, stany lękowe, niską jakość snu, czy zaburzenia odżywiania. Przekłada się na to, że jeszcze bardziej nie lubimy siebie. Wpływ aktywności fizycznej jest tutaj jednak kluczowy i według licznych badań może pomóc w przerwaniu tego błędnego koła. Regularne wykonywanie treningu może sprawić, że zaczniemy siebie lepiej postrzegać, a poczucie własnej wartości znacznie wzrośnie. Obserwowanie tego, jak nasze ciało się zmienia, a waga cały czas spada, mobilizuje do jeszcze cięższej pracy. Warto więc pamiętać o regularnym ruchu, ponieważ aktywność fizyczna wpływa korzystnie na nasze zdrowie w wielu aspektach.