Dieta, Siłownia, Zdrowie

Jak ustabilizować dietę po redukcji?

Dieta redukcyjna wymaga tego, aby po jej zakończeniu bezpiecznie powrócić do normalnego trybu odżywiania. Zanim jednak nasz organizm w pełni się przestawi, musi dostosować się do większej objętości i kaloryczności posiłków. Zbyt szybki i duży przeskok z niskiej kaloryczności posiłków spowoduje, że cały nasz wysiłek pójdzie na marne. Jak się przed tym ustrzec? Jak ustabilizować dietę po redukcji tkanki tłuszczowej?

Zdrowe nawyki żywieniowe to podstawa stałej masy ciała

Wiele badań pokazuje, że większość osób po pewnym czasie od zakończenia redukcji dochodzi znowu do masy wyjściowej. Powodem tego jest zazwyczaj powrót do starych nawyków żywieniowych.  Niezwykle istotne jest to, aby okres diety redukcyjnej wykorzystać na wyuczenie dobierania odpowiednich produktów do swojego menu. Zdrowe odchudzanie się jest kluczem utrzymania prawidłowej masy ciała przez długi czas. Najlepiej, aby w tym okresie towarzyszył nam dietetyk, który będzie kontrolował proces stabilizacji, a w razie zbyt szybkiego przybierania na masie, zaleci nam odpowiednie postępowanie.

Co to jest dieta stabilizacyjna?

Powrót do diety o wartości kalorycznej pokrywającej zapotrzebowanie naszego organizmu powinien być powolny i stopniowy. Dlatego też wprowadzenie diety stabilizacyjnej, a więc sposobu żywienia opierającego się na stopniowym zwiększaniu ilości kalorii w posiłkach. Dzięki temu etapowi jesteśmy w  stanie zapewnić sobie utrzymanie przemiany materii na stałym poziomie. Jest on niezbędny, aby dieta na redukcję tkanki tłuszczowej była skuteczna, a efekty pozostały na długie lata.

Musimy mieć świadomość tego, że im wolniejsze jest zwiększanie kalorii, tym dla nas lepiej. Zazwyczaj nie powinna to być większa wartość niż 100-150 kcal tygodniowo. Oznacza to, że osoba będąca na diecie redukcyjnej 1500  kcal do prawidłowej wartości zapotrzebowania kalorycznego 2200 kcal będzie dochodzić około pięciu tygodni. Skuteczna dieta na redukcję i następująca po niej stabilizacja jest sprawą indywidualną każdej osoby.

W jaki sposób skutecznie schudnąć na diecie redukcyjnej i urozmaicić później swoje menu? Przede wszystkim powinniśmy jeść na redukcji urozmaicone posiłki, które następnie będą stanowiły dodatkowe kalorie. Jeśli więc nasza dieta redukcyjna ograniczała węglowodany oraz tłuszcze, to one będą źródłem paliwa dla naszego organizmu w fazie stabilizacji. Ilość węglowodanów można zwiększać poprzez dodanie kromki chleba pełnoziarnistego do śniadania, a tłuszcze zastępując dorsza łososiem. Są to proste zabiegi, które pozwolą powoli nabierać masy mięśniowej dzięki aktywności fizycznej, przy jednoczesnym zachowaniu niskiej wartości tkanki tłuszczowej.

Dieta na redukcję - kiedy i jak zwiększać kaloryczność posiłków?

Najlepszym rozwiązaniem będzie zwiększanie kaloryczności porannych posiłków. Ważne, aby każdego dnia był to inny posiłek, dzięki czemu nasz organizm będzie miał szansę spalić dodane kalorie i nie zwiększy się ilość tkanki tłuszczowej. Powinniśmy również codziennie dodawać kilka składników odżywczych. Jednego dnia mogą to być węglowodany (płatki owsiane lub pieczywo pełnoziarniste), a drugiego tłuszcze (łyżka oliwy z oliwek do obiadu).

Po redukcji masy mięśniowej i w fazie stabilizacyjnej istotne jest to, aby kolacja była białkowa i dodatkowo zawierała warzywa i owoce. Dzięki temu pobudzimy wydzielanie hormonu, który przyczynia się do zwiększonego spalania tkanki tłuszczowej i jej wykorzystania do procesów regeneracyjnych w trakcie snu.

Czego powinniśmy unikać w diecie stabilizacyjnej?

Na pewno po diecie redukcyjnej nie możemy odmawiać sobie jedzenia z obawy przed przytyciem. Jeśli nie jemy, to nasz metabolizm zwalnia. Powinniśmy przede wszystkim pamiętać o śniadaniach, dzięki którym unikniemy napadów głodu. W ciągu dnia będziemy mogli wybierać potrawy o niższej kaloryczności. Zasady diety stabilizacyjnej są takie same, jak w przypadku diety redukcyjnej. Musimy więc odmawiać sobie słodyczy, tłustych serów lub tłustej szynki. Tutaj również obowiązują nas zasady znane z piramidy żywienia.

Stosując dietę redukcyjną należy pamiętać, aby nie ważyć się codziennie, ponieważ po około tygodniu można ocenić realny spadek masy ciała. Podczas diety stabilizacyjnej możemy jednak ważyć się częściej niż raz na tydzień, ale pomiary powinny być dokonywane rano na czczo. Na wzrost tempa przemiany materii w naszym organizmie ma tkanka mięśniowa. Dlatego aktywność fizyczna również powinna być uwzględniona w naszym planie tygodniowym. W przypadku zwiększania ilości kalorii tym bardziej nie powinniśmy unikać regularnych treningów, ponieważ efekty diety na redukcję tkanki tłuszczowej nie będą zadowalające.