Odżywianie, Suplementacja, Zdrowie

Magnez i jego wpływa na koncentrację oraz pamięć

Magnez jest niezbędnym związkiem dla naszego organizmu. Może on odwrócić zmiany w mózgu, które spowodowane zostały przez taki choroby jak Alzheimer i zaniki pamięci spowodowane wypadkiem. Według badań najlepiej w tej roli sprawdza się L-treonian magnezu. Jak magnez wpływa na naszą koncentrację i pamięć? Jak wybrać odpowiedni suplement diety z magnezem?

Kto powinien stosować magnez?

Odpowiednia podaż magnezu wpływa korzystnie na funkcjonowanie naszego układu nerwowego. Dlatego też osoby, które na co dzień pracują umysłowo, a także uczące się powinny korzystać z magnezu, który dostępny jest między innymi w postaci suplementów diety. Magnez usprawnia działanie naszych szarych komórek, dzięki czemu lepiej pracuje nasz mózg, a tym samym jesteśmy lepiej skoncentrowani i lepiej zapamiętujemy.

Poza tym magnez poprawia komunikację pomiędzy neuronami i zwiększa gęstość synaps w mózgu. Odpowiadają one za kojarzenie oraz zapamiętywanie. Magnez może również korzystnie wpływać na wydajność naszej pracy. Warto także dodać, że osoby, które na co dzień pracują umysłowo, piją dużo kawy, czy też się uczą, powinny zadbać o to, aby zapewnić codzienne zapotrzebowanie na magnez swojemu organizmowi.

Na niedobory magnezu cierpią w szczególności osoby starsze. Niska podaż z dietą oraz pogorszone wchłanianie tego związku może prowadzić do niskiego jego poziomu. Osoby w podeszłym wieku powinny więc wspierać się także suplementami diety, w których znajduje się magnez. Także sportowcy, którzy nie stosują dobrze zbilansowanej diety mogą być narażeni na niedobór magnezu, ponieważ wraz z wysiłkiem wytracają oni wiele ważnych substancji i związków dla organizmu.

Jakie są właściwości magnezu?

Funkcje magnezu nie są związane tylko i wyłącznie z profilaktyką chorób neurologicznych, ale także zwiększa wydolność organizmu i zmniejsza jego zmęczenie. Magnez uczestniczy w procesie budowy kory mózgowej i tworzeniu neuronów w życiu płodowym. Ponadto odpowiada on za właściwy sposób przewodzenia impulsów i reguluje ten proces pomiędzy neuronami. Wydaje się, że poza białkiem i wapniem nie ma równie ważnego składnika w diecie sportowca, który wpływałby na budowanie tkanki kostnej. A jednak magnez ma istotne znaczenie w tym procesie.

Na dodatek reguluje ciśnienie krwi i wpływa na pracę serca, zapobiegając arytmii i chorobie niedokrwiennej. Jako jeden z najważniejszych pierwiastków bierze udział w budowaniu odporności i zmniejsza ryzyko występowania astmy. Magnez zmniejsza także insulinooporność w przypadku cukrzycy typu II i ryzyko powikłań cukrzycowych. Magnez można określić jako związek, który wpływa na cały nasz organizm.

Niedobór magnezu i jego skutki

Konsekwencje niedoboru magnezu mogą być znacznie poważniejsze, niż w przypadku niedoboru witaminy C. Do braku magnezu w organizmie przyczynia się nadmierne spożywanie kawy, herbaty, alkoholu oraz napojów gazowanych i zawierających fosforany. Jednym ze skutków braku tego magnezu  jest nadciśnienie. Poza tym zwiększa się kurczliwość mięśnia sercowego. Popularne skurcze mięśni innych części ciała to także objawy niedoboru magnezu.

Brak magnezu może wystąpić, gdy jego ilość w diecie będzie poniżej rekomendowanego poziomu. Objawy spowodowane niedoborem tego pierwiastka występują stosunkowo rzadko, ponieważ nerki ograniczają jego wydalanie wraz z moczem. Można jednak zaobserwować sytuacje, w których nasz organizm przekazuje nam informację o tym, że brakuje mu magnezu. W pierwszej kolejności można zauważyć spadek apetytu, zmęczenie i osłabienie. Charakterystyczne są także takie objawy, jak drganie powiek, zawroty głowy, zwiększona podatność na stres. Ciężki niedobór magnezu może powodować hipokalcemię i hipokalemię.

Rola magnezu w aktywności fizycznej

Nie ma wątpliwości co do tego, że magnez jest jednym z najważniejszych składników mineralnych, na które zwracają zawodnicy i trenerzy. Składa się na to szereg funkcji, jakie magnez odgrywa w organizmie. Wpływa on między innymi na utrzymanie prawidłowego nawodnienia organizmu, usprawnienie transportu glukozy i przewodnictwo mięśniowo-nerwowe.

Uzupełnianie magnezu po wysiłku fizycznym chroni między innymi przed zakwaszeniem organizmu. Pogorszenie samopoczucia, czy też mniej wydajna praca układu odpornościowego spowodowane wspomnianym zakwaszeniem, wpływa niekorzystnie na efekty treningu. Nie bez znaczenie jest więc to, aby w diecie znalazły się produkty bogate w magnez. Dzięki temu jesteśmy w stanie uzupełnić straty, jakie ponieśliśmy podczas zawodów, czy też jednostki treningowej.

Bardzo często po intensywnym wysiłku fizycznym jest bolesność mięśni. Jest to spowodowane efektem DOMS, który oznacza zespół opóźnionego bólu mięśniowego. Ujawnia się on często u osób, które dopiero zaczęły swoją przygodę ze sportem lub wracają po dłuższej przerwie. Na przyczynę powstawania zakwasów wskazują mikrourazy, które są naturalnym zjawiskiem podczas treningu. Dzięki dobrze zbilansowanej diecie, która zawiera także odpowiednie ilości magnezu, możemy te nieprzyjemne uczucie zmniejszyć.

Dolegliwości mięśniowe mogą być również efektem schorzeń, czy też problemów, które nie dotyczą mięśni. Za lekkie drganie powiek, czy zmęczenie zazwyczaj odpowiada nadmiar kawy, którą zdecydowana większość ludzi pije w nadmiarze. Jeśli jednak skurcze są silne i potrafią wybudzić ze snu, to możemy podejrzewać, że wraz z magnezem w organizmie brakuje potasu, wapnia, oraz witamin z grupy B.

Warto wtedy jak najszybciej uzupełnić powstałe niedobory przy pomocy suplementów diety z witaminą B6, aby poziom magnezu w naszym organizmie uległ poprawie. Nie należy zapominać również o diecie, która musi uwzględniać warzywa i owoce, w których witamin i innych substancji mineralnych jest najwięcej. Z niedoborem magnezu boryka się coraz więcej osób, ponieważ nie dbają one o zdrowe odżywianie i na dodatek spożywają duże ilości kofeiny.

Suplement diety czy produkty bogate w magnez?

Niedobór magnezu, który wspiera pracę szarych komórek, poprawia pamięć i myślenie, a także wpływa na wydolność naszego organizmu, możemy uzupełniać przy pomocy zdrowej żywności. Dlatego warto do niej włączyć takie produkty, jak kasza gryczana, płatki owsiane, czy pestki dyni. Innym rozwiązaniem może być suplement diety, który będzie zawierał magnez, witaminę B6 oraz inne substancje odżywcze. Dobre suplementy diety sprawiają, że wchłanianie magnezu jest zdecydowanie lepsze, jednak większość producentów nie podaje informacji, jak uzupełniać niedobory.

Jeśli chcemy wybrać suplement diety z zawartością magnezu, powinniśmy zwrócić uwagę, czy w jego składzie znajduje się również witamina B6. Takie połączenie gwarantuje najlepszą wchłanialność. Magnez może występować w różnych formach. Jedną z nich jest tlenek magnezu, jednak charakteryzuje się słabą przyswajalnością. Zdecydowanie lepszy jest cytrynian magnezu, ale najlepiej wchłania się asparginian lub chlorek. Magnez ze względu na swój zasadowy charakter powinien być popijany dużą ilością wody.