Dieta

Zielona herbata – poznaj jej wspaniałe właściwości

Popularność zielonej herbaty sprawia, że nie ma chyba osoby, która nie zna jej charakterystycznego smaku i zapachu. Jest to napój o delikatnej zielonkawej barwie i pochodzi z Chin oraz Japonii. Zielona herbata posiada wiele różnych odmian, a ich właściwości oraz walory smakowo-zapachowe są bardzo zróżnicowane dzięki odmiennym sposobom uprawiania. Co istotne, jest ona bardzo często spożywana przez sportowców, a w szczególności w okresie redukcji masy ciała. Dlaczego warto ją pić regularnie? Jaką rolę odgrywa w sporcie?

Właściwości zielonej herbaty

Liście zielonej herbaty są bogactwem wielu korzystnie wpływających na nasz organizm substancji. Zawarte w zielonej herbacie polifenole o szerokim i różnorodnym działaniu, katechiny i silne antyoksydanty wpływają nie tylko na nasze zdrowie, ale także na nasze samopoczucie. Znaleźć w niej można również lipidy, garbniki, teinę, aminokwasy oraz zestaw witamin A, B, C, E i mikroskładniki – potas, wapń, miedź, mangan, cynk

Wszyscy naukowcy zgodnie przyznają, że zielona herbata wykazuje szereg pozytywnych oddziaływań prozdrowotnych. Unikalny zestaw cennych substancji powoduje, że picie herbaty zielonej niesie korzyści w profilaktyce chorób układu krążenia. Obniża również poziom szkodliwego cholesterolu LDL, zmniejsza lepkość płytek krwi co zmniejsza ryzyko powstawania zakrzepów. 

Regularne picie zielonej herbaty zmniejsza ryzyko wystąpienia udarów mózgu, zawałów serca, czy zachorowania na nadciśnienie. Warto także wspomnieć, że jest ona świetnym dodatkiem w trakcie redukcji tkanki tłuszczowej. Dlatego też jest ona często polecana sportowcom i osobom, które się odchudzają.

Picie zielonej herbaty a odchudzanie

Zielona herbata jest zaliczana do naturalnych spalaczy tłuszczu. Dzieje się tak, ponieważ katechiny hamują wchłanianie tłuszczów, zwiększają aktywność enzymów biorących udział w ich trawieniu, czego efektem jest redukcja masy ciała. Napar z zielonej herbaty zawiera również flawonoidy i kofeinę, które usprawniają metabolizm i wspomagają spalanie tłuszczu. Zielone herbaty są więc polecane regularnie ćwiczącym osobom, ponieważ świetnie uzupełniają one nasze diety o niezbędne witaminy i minerały. 

 

W suplementach diety zielona herbata jest bardzo często łączona z kwasem linolowym CLA, który wykazuje podobne właściwości. Badania pokazały, że połączenie herbaty zielonej z CLA umożliwia spalenie nawet dodatkowych 100 kalorii w ciągu jednego dnia i to bez jakiegokolwiek wysiłku. 

 

Zielona herbata jest odpowiedzialna za blokowanie enzymu katecholo-O-metylotransferazy odpowiedzialnego za rozpad neuroprzekaźników katecholowych w mózgu, jak np. dopamina. Efektem tego jest ograniczenie uczucia apetytu. Należy także regularnie pić zieloną herbatę, chociażby ze względu na działanie moczopędne. Trzeba jednak przy tym uważać, aby nie doprowadzić do odwodnienia organizmu. Niemniej pijąc zieloną herbatę możemy oczyścić się z toksyn i zredukować nadmiar wody, który powoduje wrażenie napęcznienia ciała.

Zielona herbata w proszku i tabletkach

Zielona herbata dostępna jest nie tylko w tradycyjnej wersji. Można ją także kupić w tabletkach i proszku, a więc w postaci suplementów diety. Dużą popularnością cieszy się zielona herbata w tabletkach, która jest wygodna w przyjmowaniu. Producenci tego rodzaju suplementów reklamują je jako bogate źródło polifenoli, w tym przede wszystkim substancji o nazwie galusan epigallokatechiny (EGCG). 

Drugim ważnym składnikiem jest kofeina. 

Tabletki z wyciągiem z zielonej herbaty zazwyczaj zawierają ją w ilości 500 miligramów. Dzienne zalecane spożycie to od 500 do 1500 miligramów. Musimy jednak pamiętać o tym, że zielona herbata będzie wykazywać bardzo dobre efekty w połączeniu z aktywnością fizyczną i niskokaloryczną dietą.

Inną formą przyjmowania zielonej herbaty jest wersja w proszku. Warto od razu wspomnieć o tym, że bardzo popularna jest japońska zielona herbata o nazwie matcha. Jest ona przeznaczona do picia, a jej moc jest nawet dziesięć razy większa, niż w przypadku tradycyjnej formy. Również i w tym przypadku możemy wskazać działanie przyspieszające metabolizm, redukcję tkanki tłuszczowej i ograniczające apetyt. 

Co istotne, zielona herbata w formie proszku zachowuje swoje walory smakowe, ale ze względu na swoją moc działania, należy ją spożywać w mniejszych ilościach. Ponadto z uwagi na fakt, że zawiera kofeinę nie należy pić zielonej herbaty tuż przed snem.

Herbata zielona - kto nie powinien jej pić?

Mimo szeregu prozdrowotnych działań zielona herbata ma także swoje wady. Przede wszystkim nie można pić więcej niż pięciu filiżanek naparu, a kobiety w ciąży nie powinny przekraczać nawet dwóch. Nadmiar zielonej herbaty może powodować niepokój, prowadzić do nadpobudliwości i kłopotów ze snem. Poza tym zmniejsza ona przyswajalność żelaza, co sprawia, że może sprzyjać rozwojowi anemii. Dodatkowo zielona herbata wypłukuje wapń, a spożywana na czczo może powodować podrażnienia żołądka.